بررسی محصولات

بررسی کارت گرافیک جدید انویدیا، RTX 4080 Super

وقتی اولین شایعات درباره بروزرسانی سری Super در نسل ۴۰ RTX به گوش رسید، انتظار می رفت که RTX 4080 Super از سیلیکون بزرگتر AD102 مشابه RTX 4090 ساخته شود. بدین ترتیب، تعداد سایه زن های بیشتری نسبت به سیلیکون AD103 داشته باشد و از رابط حافظه گسترده تری مانند ۳۲۰ بیتی با ۲۰ گیگابایت حافظه ویدیویی بهره مند شود. این می توانست همانند RTX 4080 با قیمت ۱۲۰۰ دلار به فروش برسد. اما RTX 4080 Super کاملاً متفاوت ظاهر شد.

کارت گرافیک RTX 4080 از ۷۶ تا از ۸۰ واحد پردازش چندگانه موجود در سیلیکون AD103 (95% از واحدهای پردازش) استفاده می کرد. برای ساخت RTX 4080 Super، انویدیا به سادگی همه ۸۰ واحد پردازش را فعال کرد، سرعت حافظه را کمی از ۲۲٫۴ گیگابایت بر ثانیه به ۲۳ گیگابایت بر ثانیه افزایش داد و قیمت را ۲۰ درصد به ۱۰۰۰ دلار کاهش داد.

بنابراین، RTX 4080 Super رقیب مستقیم AMD Radeon RX 7900 XTX است که با قیمت ۱۰۰۰ دلار عرضه شد، اما اکنون با قیمت حدود ۹۰۰ دلار در دسترس است. از آنجایی که RX 7900 XTX سریع ترین کارت گرافیک AMD است که از ح最大的 GPU آن استفاده می کند، هیچ تهدیدی برای RTX 4090 از سوی این شرکت وجود ندارد و نیازی به ساخت RTX 4080 Super با سیلیکون AD102 بسیار بزرگتر و حفظ قیمت ۱۲۰۰ دلار نبود. در عوض، RTX 4080 Super به گونه ای طراحی شده است که یک RTX 4080 با چند سایه زن اضافی، حافظه کمی سریعتر و قیمت پایین تر باشد.

با حداکثر شدن سیلیکون AD103، RTX 4080 Super دارای ۸۰ واحد پردازش چندگانه است که به ۱۰۲۴۰ هسته CUDA، ۳۲۰ هسته تنسور، ۸۰ هسته RT، ۳۲۰ واحد بافت و ۱۱۲ واحد خروجی رندر تبدیل می شود. رابط حافظه این تراشه ۲۵۶ بیتی است که ۱۶ گیگابایت حافظه را با سریع ترین حافظه های گرافیکی صنعت، ۲۳ گیگابایت بر ثانیه GDDR6X، هدایت می کند. این پهنای باند ۷۳۷ گیگابایت بر ثانیه را ارائه می دهد که با ۶۴ مگابایت حافظه نهان L2 روی تراشه پشتیبانی می شود. فرکانس پردازنده گرافیکی کمی افزایش یافته است، از ۲۵۰۵ مگاهرتز بوست به ۲۵۵۰ مگاهرتز. جالب اینجاست که انویدیا توان مصرف کلی (TGP) را از ۳۲۰ وات تغییر نداد، که نسبت به RTX 4080 بدون تغییر است.

همانطور که در مورد سایر محصولات GeForce RTX Super وجود دارد، RTX 4080 Super هیچ ویژگی جدیدی را معرفی نمی کند، بلکه تمرینی برای ارائه عملکرد بیشتر در قیمت های موجود یا پایین تر است. فناوری زیربنایی همچنان معماری GeForce RTX Ada Lovelace است. آدا از گره ساخت EUV 5 نانومتری جدید برای افزایش قابل توجه تعداد ترانزیستورها و بهبود بهره وری انرژی استفاده می کند. هسته CUDA نسل جدید، علاوه بر پشتیبانی از سرعت های کلاک بالاتر و ارائه IPC بالاتر، از مرتب سازی مجدد اجرای سایه زن پشتیبانی می کند که عملکرد ردیابی پرتو را تسریع می کند. هسته RT نسل ۳ جدید از ریز شبکه های جابه جا شده پشتیبانی می کند، فناوری که به طراحان تولید بازی امکان می دهد پیچیدگی اشیاء ردیابی شده با پرتو را افزایش دهند. پردازنده جریان نوری جدید به پردازنده گرافیکی اجازه می دهد تا با استفاده از هوش مصنوعی و بدون دخالت خط لوله گرافیکی، فریم های کامل جایگزین ایجاد کند، که نحوه عملکرد فناوری جدید DLSS 3 Frame Generation است.

برخلاف GeForce RTX 4070 Ti Super از هفته گذشته، RTX 4080 Super نسخه Founders Edition را از انویدیا دریافت می کند. GeForce RTX 4080 Super Founders Edition قرار نیست یک طراحی مرجع باشد، بلکه یک طراحی سفارشی دست اول است

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها